صفحه اصلي > نمایش اخبار 
 


برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه اساتید و اعضاء محترم هیات علمی دانشگاه ها در نیمسال دوم 99-98

دومین جلسه کارگاه های آموزشی بخش اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در مورخه 30/11/98 از ساعت 15 الی 18:30 با دوعنوان مهندسی ساختار سازی دینی و تدبر در قرآن با حضور اساتید گرانقدر حجج اسلام و المسلمین آقایان داودی نژاد و شیخ زاده و با حضور جمعی از اساتید و اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه ها برگزار گردید.

تدبر در قرآن -استاد شیخ زاده

- در تدبر، بیشتر بر روی «لفظ» تأکید می کنیم و دلیل را از خود لفظ می گیریم و «مسیر حرکت» را از خود لفظ می گیریم.

تدبر در سوره فلق:

موضوع پناهندگی (استعاذه)، از شرور خلایق است. در این سوره، نهایتِ تأثیر همه شرور بیرونی، با یک صفت الهی برطرف می شود، در حالی که در شرور درونی، سه صفت الهی ذکر میشد (سوره ناس).

- آیه۲، ناظر بر شرور طبیعی و آیات بعدی، شرور انسانی هستند (وزن فاعل: غاسق، حاسد...).

- فلق: با معنای «روشنایی»، امید را می رساند و در معنای «شکافندگی»، قدرت الهی را در مدیریت و احاطه بر همه چیز و درنتیجه، امید و اعتماد به قدرت خدا را می رساند.

- «عهد»، یکطرفه و «عقد»، دوطرفه است.

نفاثات فی العقد، کسانی هستند که در موارد شررسان برای دیگران، گفتگو می کنند.

- مراحل مربوط به تحقق شر، به ترتیب در سوره:

اجرا/ توطئه و برنامه ریزی/ انگیزه سازی

غرض سوره:

لزوم استعاذه زبانی به خدا از شرور بیرونی

پس، استعاذه و پیام اصلی سوره، محفوظ ماندن ایمان و آخرت انسان است که بسیار مهم و تعیین کننده است (موضع گیری صحیح در رابطه با شرور)

- منابعی برای مطالعه بیشتر (تبیین چگونگی تدوین و صورت بندی و چیدمان کلمات، آیات و سوره های قرآن موجود)

کتاب مبانی تدبر استاد محمدحسین الهی زاده

کتاب تفسیر البیان آیت الله خویی ره جلد۱

بر این اساس، معتقدیم تمام چیدمان و صورت بندی قرآن کریم، همان است که حضرت رسول ص انجام داده اند‌.

امام رضا ع: امنت بالقرآن من اوله الی آخره

- تحریف به نقصان و زیادت و حتی تحریف به جابجایی آیات، به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده است و حتی محتمل هم نیست؛ چراکه قرآن از همان ابتدا توسط افراد زیادی حفظ میشد و چنانچه تحریفی صورت می گرفت، توسط حفاظ زیادی گزارش میشد و مورد اعتراض قرار می گرفت.

- تمام اتفاق زمان خلیفه اول، استنساخ قرآن بود که طی آن، نسخه های محدودی که موجود بود، با نگارش و نسخه نویسی، تکثیر شد.

- حدیث ثقلین رسول ص که بیان «کتاب الله» را دارد، نشان می دهد قرآن به شکل کامل موجود بوده است و کلمه مصحف هم همین را می رساند و شاهدی است که در همان زمان، به صورت کتاب کامل بوده است. پس موارد دیگر و گزارش های متعارض، علیرغم شهرت، سندیت ندارد.

- کار عثمان هم توحید مصاحف (یکسان سازی نسخ مختلف) بود، یعنی تهیه نسخه معیار در قالب هفت نسخه متحدالشکل: نسخه های عثمانی)

- خطاط معاصر، «عثمان طه» هم اصرار دارد همان شکل عثمانی را (علیرغم اشکالات املایی) بیاورد
********************************
مهندسی ساختار سازی اخلاق و تربیت دینی- استاد داودی نژاد

اهداف و نیت ها در اخلاق تربیتی:

مریدپروری

درست کردن جامعه (تربیت کردن) به هر قیمتی

دعوت به دین، با وظیفه محوری

تربیت دینی، صرفاً به معنای آموختن دین با کلاس و درس نیست؛ بلکه تجربه کردن دین و عمل خود مربی و ارتباط اثرگذارش با متربی است‌. یعنی چشیدن طعم دینداری قبل از آشنایی تئوری با دین

چهار مرحله تبدیل علم به عمل (تربیت دینی):

۱- دانش: 2- بینش: فهم و درک؛ 3- مهارت: 4- انگیزش:

طرح سؤال: علت این که در سیستم آموزشی ما، کتاب های دین و زندگی و... خوانده می شود و با نمره خوب هم گذرانده می شود، ولی دیندار نمی شود، چیست؟

نمونه:

- دانشی: علامه جوادی آملی (تولید دانش)، علامه جعفری ره

- بینشی: استاد رحیم پور (تحلیلی)، آیة الله حائری شیرازی، دکتر الهی قمشه ای

- مهارتی: استاد قرائتی، استاد انصاریان (بینشی و مهارتی)

- انگیزشی: استاد پناهیان، استاد رائفی پور

مثلث موفقیت در یک ارتباط بین فردی یا فردی-جمعیِ مؤثر:

هم موفقیت مهم است و هم تأثیرگذاری

رفتارشناسی/رفاقت/اثرگذاری دینی

ابتدا باید مخاطب شناسی شخصیتی، علمی، مزاجی، اقلیمی و... باشد.

در برابر متکبر، تکبر نشان بده، الا دو شخص: پدر و مادر، و استاد.

فرق الگو با رفیق: رفیق را دوست دارند، اما الگو را قبول دارند.

اما فرق الگو با محبوب چیست؟ آیا مرید و مراد بازی نمی شود؟ در الگو، فرد جذب تفکر می شود؛ اما در مرادبازی، جذب خود شخص می شود.

- فرزندان پس از ۱۵سالگی، با رشوه، یارِ کسی نمی شوند؛ بلکه قهرمان خودش را کسی انتخاب می کند که قوی تر و آرام تر و محکم تر است.

- راه تنبیه یک جوان ۱۸ تا ۲۳ساله چیست؟

جهت استفاده از صوت کارگاه ها و گزارش کامل دروس به کانال ما در پیام رسان سروش به آدرس mhodatasatid@ مراجعه فرمائید.



تاریخ ثبت خبر: 1398/12/05 / تعداد نمایش خبر: 64 / شماره خبر: ٦٨٢٥٢

 

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج